Ekologické zemědělství a biopotraviny se stávají jedním z fenoménů dneška. V souvislosti s tímto tématem se objevuje jedna základní otázka. Jsou opravdu biopotraviny kvalitnější a zdravější než běžná produkce, nebo se jedná pouze o marketingový tah, abychom za ně zaplatili více peněz?
Z výsledků posledních vědeckých výzkumů vyplývá nejen to, že bio je skutečně zdravější, ale také fakt, že ekologické zemědělství v budoucnu zřejmě nahradí intenzivní zemědělství, založené na použití umělých hnojiv a pesticidů.
Názory na to, zda jsou biopotraviny opravdu zdravější než běžné potraviny, se různí a vědecká komunita je v tomto ohledu značně nejednotná. Můžeme dokonce slyšet, že biopotraviny nejsou v zásadě o nic zdravější než ty normální. Ačkoliv věda zatím neumí zdravotní prospěch biopotravin přímo prokázat, můžeme s jistotou říct, že ekologické zemědělství přispívá v přírodě k biodiverzitě. Ekologicky chovaná zvířata žijí ve větší pohodě, biomléko je kvalitnější a potraviny jsou obecně chutnější.
Unikátní pětiletý celoevropský projekt Quality of Low Input Food (QLIF) zaměřený na kvalitu biopotravin, představil výsledky svého výzkumu. Z nich jasně vyplývá, že bio je skutečně zdravé. Obsahuje více nutričně prospěšných látek, zatímco běžné potraviny obsahují větší množství škodlivých složek.
Na projektu QLIF se podílelo 31 výzkumných středisek, společností a univerzit v Evropě. V České republice se do něj zapojila Vysoká škola chemicko-technologická pod vedením profesorky Jany Hajšlové. Cílem projektu bylo ověřit kvalitu a bezpečnost biopotravin ve vztahu k efektivitě vynaložených nákladů a vlivů na životní prostředí. Pětiletý projekt, v jehož čele stál profesor Carlo Leifert z Univerzity of Newcastle, byl financován Evropskou komisí.
Ojedinělý projekt QLIF zaměřený na komplexní studium kvality biopotravin a jejich vlivu na zdraví člověka přinesl řadu zajímavých výsledků. Zjistil, že vzorky z potravin ekologického zemědělství obsahují více vitaminů, antioxidantů a zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin. Zároveň prokazuje, že biopotraviny obsahují méně nebezpečných těžkých kovů, mykotoxinů, zbytků pesticidů a glykoalkaloidů.
Důležitým faktorem je u biopotravin absence reziduí pesticidů, které jsou typické pro produkty průmyslového zemědělství. To je důležité hlavně pro malé děti, které mají podstatně méně vyvinutý detoxikační systém a neodbourávají toxické účinky dostatečně efektivně.
Některé nejnovější výzkumy přicházejí s důležitými zjištěními o vlivu biopotravin na lidské zdraví a imunitní systém:
xoor
21.03. 2010
Kdyz slysim BIO, musim se smat. Pochazim z JM. Ma znama dela na sile (velke zasobniky na obili) a uplne obycejnou psenici, kterou od nich berou pekarny a delaji s timobycejny chleba prodavaji uplne stejne i jako BIO. Normalne se to splicha a obdelava vysoko-vyteznym system v zemedelstvi. To same zelenina i ovoce.
Jinak verim jen vlastnim vyzkumum, ktere jsem zfalsoval ja :).
teffs dsgfdg
05.04. 2010
sdfdysfg
Stále častěji můžeme v obchodech narazit na potraviny, označené předponou „BIO“. Co to jsou biopotraviny? Je to jen jeden z mnoha módních trendů, nebo jde o revoluci ve stravování a ve zdravé výživě? Přečtěte si náš krátký článek, ve kterém Vám objasníme některá základní fakta o biopotravinách.
Chcete informace o nejnovějších akcích a článcích? Stačí se přihlásit k odběru newslettru!
Ekologie Životní styl Biohovězí Hubnutí Alergie Biovýrobky Klonování Aditiva Restaurace Dění kolem Pesticidy Med Polévky Zdravý životní styl Přílohy Dezerty Biopudink Amylon Čočka